Effectief Huishouden
25 Nov 2020
Effectief huishouden wil zeggen dat je op een dusdanige manier bezig bent met het huishouden dat je geen dingen dubbel doet, geen zaken vergeet en dat je denkt om je eigen houding.
Effectief huishouden heeft alles te maken met logica. Wat is logica?
Logica is volgens het woorden boek: Juiste wijze van redeneren.
Leuk, maar niet echt duidelijk. Laten we logica daarom voortaan omschrijven als:
De juiste manier van handelen en de juiste volgorde in je handelen.
Door op een logische wijze te werken kun je veel beter werken, hoef je vaak minder te lopen en bespaar je tijd.
Ook kun je zo voorkomen dat je dingen dubbel gaat doen of dingen vergeet.
Hoe kun je huishoudelijk werk gemakkelijker en overzichterlijk maken??
Klinkt niet gek hè! Huishoudelijk werk makkelijker maken. We kunnen natuurlijk niets aan de zwaarte van sommige huishoudelijk taken veranderen, maar we kunnen er wel op een andere manier mee leren omgaan.
Huishoudelijke arbeid is eigenlijk een mooier woord voor huishoudelijk werk en zo willen we het voortaan ook noemen. Huishoudelijke arbeid kan worden ingedeeld in vier hoofdactiviteiten:
Geestelijke en lichamelijke verzorging van jezelf en huisgenoten
Verzorging van het huis en directe omgeving
Besteding van het inkomen
Denkwerk
Huishoudelijke arbeid heeft de volgende kenmerken:
Het is meestal kortdurend
De hoeveelheid inspanning die je moet verrichten verschilt
Het is moelijk om vast te stellen wanneer iets schoon of vuil is en wanneer iets gedaan moet worden
De werkzaamheden komen telkens terug
Het kan door elk lid van een huishouding worden gedaan
Er is geen maatschappelijke controle (alhoewel we dat soms anders ervaren)
Het is verzorgende arbeid
Iedereen verricht huishoudelijke arbeid volgens de eigen waarden en normen. Er zit dus ook verschil in de meningen die er zijn over huishoudelijke arbeid en hoe het nu uit te voeren en hoe vaak.
Huishoudelijke arbeid kost veel energie en elk mens heeft maar een beperkte hoeveelheid energie voor het verrichten van arbeid. Daarom is het belangrijk dat er voorzichtig wordt omgesprongen met die energie en is het logisch plannen van arbeid dus eigenlijk een noodzaak wil je kunnen functioneren.
Wat kun jij doen om huishoudelijke arbeid beter te verdelen?
Eigenlijk is het simpel en is er maar een woord nodig: PLANNEN.
Als je je werk indeelt weet je wat je moet doen en hoeveel tijd je daar voor nodig hebt.
Ook zorg je er zo voor dat je minder energie verbruikt die je beter aan andere dingen kunt besteden.
Hoe ga je te werk met plannen???
Woonkamer:
Wekelijks:
stof afnemen
stofzuigen
deuren afnemen (droog)
prullenbak legen
Om de maand:
stof afnemen op hoge kasten
deuren nat afnemen
Om de zes weken:
ramen binnen en buiten lappen
de vensterbanken afnemen(nat)
Om de drie maanden:
onder banken en stoelen zuigen
meubels in de was zetten
radiatoren reinigen
Om de vier maanden:
vitrage wassen
plafonds en wanden ragen
Eens per jaar:
boekenkast stof vrij maken
lampen aan plafond reinigen
leren meubelen in de was zetten
Badkamer:
Wekelijks:
toiletmat uitkloppen
vloer stofzuigen
pedaalemmer legen
deuren en spiegels reinigen
tegels wastafel en kranen reinigen
Toilet reinigen en de vloer dweilen
Elke maand:
pedaalemmer schoonmaken van binnen en buiten
Om de zes weken:
ramen binnen en buiten
Om de vier maanden:
plafond en wanden reinigen
Eens per jaar:
verlichting reinigen
roosters schoonmaken
Keuken:
Wekelijks:
stof afnemen
stofzuigen
deuren en kasten afnemen
inhoud koelkast controleren
pedaalemmer(s) legen
Elke maand:
pedaalemmer schoonmaken
Elke zes weken:
ramen binnen en buiten
vensterbank
keukenkastjes buitenkant
koelkast binnen en buiten reinigen
tegelwerk afnemen
afzuigkap reinigen
Elke vier maanden:
plafond ragen
vitrage wassen
Om de zes maanden:
keukenkastjes binnenkant reinigen
wasmachine en centrifuge reinigen
Eens per jaar:
lamp reinigen
diepvries ontdooiten
Toilet:
Twee keer per week:
toiletmat uitschudden
vloer dweilen
deur en lichtschakelaar afnemen
wastafel, kraan, stortbak, pot, borstel en houder reinigen
Eens per week:
pedaalemmer legen
vloer zuigen
Elke maand:
deur extra afnemen
spiegel schoonmaken
radiator
Om de zesweken:
ramen binnen en buiten
Om de vier maanden:
plafond en wanden ragen
Eens per jaar:
lamp plafond reinigen
Slaapkamer
Eens per week:
stof afnemen
stofzuigen
deuren afnemen
Om de week:
bed verschonen
Elke maand:
stof afnemen op kasten
spiegel schoonmaken
matras keren
Om de drie maanden:
ramen binnen en buiten
vensterbanken
Om de vier maanden:
vitrage wassen
plafond en wanden ragen
Trap en overloop
Wekelijks:
stof afnemen
stofzuigen
Elke maand:
leuning afnemen
Eens per jaar:
wanden en plafonds ragen
Hal
Elke week:
stof afnemen
stofzuigen
deuren afnemen
Elke maand:
deurmat uitkloppen
spiegel reinigen
Om de zes weken:
reamen binnen en buiten (incl. deur)
Elke vier maanden:
plafond en wanden ragen
Eens per jaar:
lamp reinigen
Om te beginnen heb je natuurlijk een beeld nodig van de werkzaamheden.
Hieronder zie je een lijst van werkzaamheden die je tegen komt in het huishouden.
Eerst staat er hoe vaak, dan wat je zou moeten doen.
Een hele lijst hè! Maar lang niet alles doe je dagelijks zoals je ziet! En niet alles kun je doen, simpelweg omdat je het niet hebt! En veel dingen doe je al automatisch als je ziet dat het vuil is.
Wat ontbreekt er nog op dit lijstje:
Eten koken en kookeenheid schoonmaken
Wassen, strijken en vouwen
Het is handig een schema te maken, in excel is dit zo klaar! Ik heb alvast een voorbeeld gemaakt. De komende maanden zal ik telkens een onderdeel bespreken, te beginnen met schoonmaakmiddelen en materialen.