Effectief huishouden wil zeggen dat je op een dusdanige manier bezig bent met het huishouden dat je geen dingen dubbel doet, geen zaken vergeet en dat je denkt om je eigen houding.

Effectief huishouden heeft alles te maken met logica. Wat is logica?
Logica is volgens het woorden boek: Juiste wijze van redeneren.

Leuk, maar niet echt duidelijk. Laten we logica daarom voortaan omschrijven als:

De juiste manier van handelen en de juiste volgorde in je handelen.

Door op een logische wijze te werken kun je veel beter werken, hoef je vaak minder te lopen en bespaar je tijd.
Ook kun je zo voorkomen dat je dingen dubbel gaat doen of dingen vergeet.
 

Hoe kun je huishoudelijk werk gemakkelijker en overzichterlijk maken??

Klinkt niet gek hè! Huishoudelijk werk makkelijker maken. We kunnen natuurlijk niets aan de zwaarte van sommige huishoudelijk taken veranderen, maar we kunnen er wel op een andere manier mee leren omgaan.

Huishoudelijke arbeid is eigenlijk een mooier woord voor huishoudelijk werk en zo willen we het voortaan ook noemen. Huishoudelijke arbeid kan worden ingedeeld in vier hoofdactiviteiten:

Geestelijke en lichamelijke verzorging van jezelf en huisgenoten
Verzorging van het huis en directe omgeving
Besteding van het inkomen
Denkwerk
Huishoudelijke arbeid heeft de volgende kenmerken:

Het is meestal kortdurend
De hoeveelheid inspanning die je moet verrichten verschilt
Het is moelijk om vast te stellen wanneer iets schoon of vuil is en wanneer iets gedaan moet worden
De werkzaamheden komen telkens terug
Het kan door elk lid van een huishouding worden gedaan
Er is geen maatschappelijke controle (alhoewel we dat soms anders ervaren)
Het is verzorgende arbeid
Iedereen verricht huishoudelijke arbeid volgens de eigen waarden en normen. Er zit dus ook verschil in de meningen die er zijn over huishoudelijke arbeid en hoe het nu uit te voeren en hoe vaak.

Huishoudelijke arbeid kost veel energie en elk mens heeft maar een beperkte hoeveelheid energie voor het verrichten van arbeid. Daarom is het belangrijk dat er voorzichtig wordt omgesprongen met die energie en is het logisch plannen van arbeid dus eigenlijk een noodzaak wil je kunnen functioneren.

Wat kun jij doen om huishoudelijke arbeid beter te verdelen?

Eigenlijk is het simpel en is er maar een woord nodig: PLANNEN.
Als je je werk indeelt weet je wat je moet doen en hoeveel tijd je daar voor nodig hebt.
Ook zorg je er zo voor dat je minder energie verbruikt die je beter aan andere dingen kunt besteden.

Hoe ga je te werk met plannen???

        
Woonkamer:


Wekelijks:

stof afnemen

    
stofzuigen

    
deuren afnemen (droog)

    
prullenbak legen

Om de maand:

stof afnemen op hoge kasten

    
deuren nat afnemen

Om de zes weken:

ramen binnen en buiten lappen

    
de vensterbanken afnemen(nat)

Om de drie maanden:

onder banken en stoelen zuigen

    
meubels in de was zetten

    
radiatoren reinigen

Om de vier maanden:

vitrage wassen

    
plafonds en wanden ragen

Eens per jaar:

boekenkast stof vrij maken

    
lampen aan plafond reinigen

    
leren meubelen in de was zetten

Badkamer:


Wekelijks:

toiletmat uitkloppen

    
vloer stofzuigen

    
pedaalemmer legen

    
deuren en spiegels reinigen

    
tegels wastafel en kranen reinigen

    
Toilet reinigen en de vloer dweilen

Elke maand:

pedaalemmer schoonmaken van binnen en buiten

Om de zes weken:

ramen binnen en buiten

Om de vier maanden:

plafond en wanden reinigen

Eens per jaar:

verlichting reinigen

    
roosters schoonmaken

Keuken:


Wekelijks:

stof afnemen

    
stofzuigen

    
deuren en kasten afnemen

    
inhoud koelkast controleren

    
pedaalemmer(s) legen

Elke maand:

pedaalemmer schoonmaken

Elke zes weken:

ramen binnen en buiten

    
vensterbank

    
keukenkastjes buitenkant

    
koelkast binnen en buiten reinigen

    
tegelwerk afnemen

    
afzuigkap reinigen

Elke vier maanden:

plafond ragen

    
vitrage wassen

Om de zes maanden:

keukenkastjes binnenkant reinigen

    
wasmachine en centrifuge reinigen

Eens per jaar:

lamp reinigen

    
diepvries ontdooiten

Toilet:


Twee keer per week:

toiletmat uitschudden

    
vloer dweilen

    
deur en lichtschakelaar afnemen

    
wastafel, kraan, stortbak, pot, borstel en houder reinigen

Eens per week:

pedaalemmer legen

    
vloer zuigen

Elke maand:

deur extra afnemen

    
spiegel schoonmaken

    
radiator

Om de zesweken:

ramen binnen en buiten

Om de vier maanden:

plafond en wanden ragen

Eens per jaar:

lamp plafond reinigen

Slaapkamer


Eens per week:

stof afnemen

    
stofzuigen

    
deuren afnemen

Om de week:

bed verschonen

Elke maand:

stof afnemen op kasten

    
spiegel schoonmaken

    
matras keren

Om de drie maanden:

ramen binnen en buiten

    
vensterbanken

Om de vier maanden:

vitrage wassen

    
plafond en wanden ragen

Trap en overloop


Wekelijks:

stof afnemen

    
stofzuigen

Elke maand:

leuning afnemen

Eens per jaar:

wanden en plafonds ragen

Hal


Elke week:

stof afnemen

    
stofzuigen

    
deuren afnemen

Elke maand:

deurmat uitkloppen

    
spiegel reinigen

Om de zes weken:

reamen binnen en buiten (incl. deur)

Elke vier maanden:

plafond en wanden ragen

Eens per jaar:

lamp reinigen

        
Om te beginnen heb je natuurlijk een beeld nodig van de werkzaamheden.
Hieronder zie je een lijst van werkzaamheden die je tegen komt in het huishouden.
Eerst staat er hoe vaak, dan wat je zou moeten doen.

Een hele lijst hè! Maar lang niet alles doe je dagelijks zoals je ziet! En niet alles kun je doen, simpelweg omdat je het niet hebt! En veel dingen doe je al automatisch als je ziet dat het vuil is.

Wat ontbreekt er nog op dit lijstje:

Eten koken en kookeenheid schoonmaken
Wassen, strijken en vouwen
Het is handig een schema te maken, in excel is dit zo klaar! Ik heb alvast een voorbeeld gemaakt. De komende maanden zal ik telkens een onderdeel bespreken, te beginnen met schoonmaakmiddelen en materialen.